foam logo

Ondernemerschap, innovatie en fotografie

Bij Foam Fotografiemuseum kreeg ik het vertrouwen om twee nieuwe initiatieven volledig vanaf 0 op te zetten. Ik werd er manager Foam Editions en Foam KLM Paul Huf Award.

Ik zette een galerie op binnen het museum, waarin bezoekers betaalbaar werk van talentvolle fotografen konden kopen. Daarnaast organiseerde ik de eerste twee edities van de internationale Foam KLM Paul Huf Award. Bij Foam leerde ik hoe belangrijk het is om ondernemend te blijven, innovatie te stimuleren en altijd je publiek in gedachten te houden.

Foam Editions

Voor Foam Editions ontwikkelde ik het concept van een prints sales room en creëerde ik de concrete galerieruimte waarin bezoekers betaalbare kunst konden kopen van talentvolle Nederlandse fotografen.

Ik werd verantwoordelijk voor het volledig uitwerken van het idee naar een concrete ruimte in het museum. Hierbij kwamen ook de verbouwing, de inrichting van de ruimte, de ontwikkeling van de huisstijl, de positionering, het contact met fotografen, de prijsstelling, het contact met lijstenmakers en fotolabs, marketing en pr, perscommunicatie en alle andere zaken die bij het runnen van een galerie komen kijken.

Werk van fotografen zoals Marrigje de Maar, Yeb Wiersma, Daniëlle van Ark, Raymond Wouda, Stephen Gill, Sanne Peper, Bart Julius Peters en Marcus Koppen hebben een plek gekregen in Foam Editions.

 

Foam Editions

〰️

Foam Editions 〰️

Keizersgracht 609
1017 DS Amsterdam

Website Foam Editions

Foam Paul Huf Award

De winnaars in 2007 waren Michael Subotzky (ZA) en Taryn Simon (USA), in 2008 won Pieter Hugo (ZA) de prijs.

Voor de Foam KLM Paul Huf Award organiseerde ik de eerste twee edities van deze internationale fotografieprijs voor talentvolle fotografen tot 35 jaar, in eerste instantie een samenwerking tussen KLM en Foam.

Om tot een internationaal representatieve selectie te komen benaderde ik tien nominators uit verschillende delen van de wereld. Deze nominators, specialisten en deskundigen uit het fotografieveld, werden gevraagd tien talentvolle fotografen te nomineren uit de regio waar zij werkzaam zijn. Vervolgens benaderde ik deze fotografen met de vraag een portfolio in te sturen.

Uit deze longlist van zo'n 100 fotografen werd door een deskundige internationale jury een winnaar gekozen.

Ik was verantwoordelijk voor de gehele backoffice, inclusief opstellen van criteria en implementeren van de beste software voor een online verzameling van 100 portfolio's, een vlekkeloze jurering en de begeleiding van deze vijf internationale fotografie-experts in Amsterdam. Daarnaast verzorgde ik de communicatie richting deelnemers, nominators, juryleden en winnaars en het contact onderhouden met betrokken partijen. De Foam Paul Huf Award is inmiddels uitgegroeid tot een prestigieuze fotografieprijs die wereldwijde bekendheid geniet.

Ontwikkelde competenties

  • Het ontwikkelen en produceren van limited edition fotoprints vereist ondernemerschap om kansen te herkennen en te benutten.

  • Het beheren en uitbreiden van een netwerk van fotografen en stakeholders vraagt om sterke sociale vaardigheden en relatiebeheer.

  • Bij de organisatie van een fotografieprijs als het ontwikkelen van een galerie is het belangrijk om creatief te zijn en nieuwe ideeën te ontwikkelen om aantrekkelijk te blijven voor zowel kunstenaars als publiek.

  • Het organiseren van een internationale fotografieprijs en het ontwikkelen van een galerie vergt veel planning, coördinatie en organisatie.

Meer Foam en fotografie

Vorige
Vorige

2008 - 2011 AFK

Volgende
Volgende

2004 - 2006 Stedelijk Museum CS