Een droomstart van mijn carrière

Mijn avontuur in de kunstwereld begon op een van de meest iconische locaties in Nederland: het Stedelijk Museum Amsterdam. Als stagiair, projectmedewerker en persvoorlichter kreeg ik hier de kans om een schat aan ervaring en kennis op te doen. Ik mocht bijdragen aan projecten van wereldklasse, zoals de Biënnale van Venetië, en bouwde een waardevol netwerk op dat mij tot op de dag van vandaag ten goede komt.

Het Stedelijk had op mij als student kunstgeschiedenis ontzettende aantrekkingskracht. Toen tijdens mijn opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen de gelegenheid kreeg om stage te lopen, was 1 + 1 voor mij 3: ik wilde heel graag bij het Stedelijk ervaring opdoen. En zo kwam ik via via in contact met Jelle Bouwhuis, persvoorlichter, die ook nog eens eindredacteur van Stedelijk Museum Bulletin was en SMCS op 11 verzorgde.

SMCS, Gert-Jan van Rooij, 2004

Vanaf september 2004 hielp ik dan ook mee met redactiewerk voor Stedelijk Museum Bulletin, het jaarverslag 2004, en assisteerde bij het organiseren van SMCS op 11, de donderdagavond programmering van het Stedelijk op de 11e verdieping van het PostCS gebouw. Daarnaast natuurlijk pers en publiciteit. In de eerste week van mijn stage werden BenthemCrouwel gekozen als architecten voor de langverwachte uitbreiding en renovatie van het museum en werd bekendgemaakt dat Gijs van Tuyl de nieuwe directeur zou worden vanaf 1 januari 2005.

Na mijn stage bleef ik zo’n twee dagen in de week betrokken als projectmedewerker op de afdeling communicatie, marketing en educatie.

Ik werkte in deze periode met name aan tentoonstellingscommunicatie en de organisatie van SMCS op 11.

Pers en publiciteit Biënnale van Venetië 2005

Interieur Nederlandse paviljoen Biënnale van Venetië 2005

Een van de persberichten die ik opstelde, berichtte over Martijn van Nieuwenhuijzen, curator Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) die door het Mondriaan Fonds was uitgenodigd om het Nederlandse paviljoen voor de Biënnale van Venetië te cureren. Niet lang daarna werd mijn enthousiasme gepolst en zo werd ik aanspreekpunt voor de Nederlandse en Vlaamse pers tijdens de Biënnale van Venetië 2005. Naast persvoorlichter was ik verantwoordelijk voor de communicatie tussen het Mondriaan Fonds, het Stedelijk en SMBA.

De tijd die ik in Venetië doorbracht tijdens de installatie van Mandarin Ducks (De Rijke/De Rooij) en de openingsdagen van de Biënnale hebben een onvergetelijke indruk op mij gemaakt.

The Wavering Skies

Later dit jaar ging ik mee naar Londen om de pers en publiciteit rond 'The Wavering Skies' te coördineren, een installatie van Germaine Kruip in het entreegebied van Frieze Art Fair 2005.

Van januari tot september 2006 werd ik gevraagd om de functie van persvoorlichter waar te nemen. Ik was deze periode onder meer verantwoordelijk voor de perscommunicatie (zie artikel hiernaast…) en het onder de aandacht brengen van verschillende tentoonstellingen bij de Nederlandse pers, waaronder Shirin Neshat, 'Airworld. Design en Architectuur voor de Luchtvaart', 'Saskia Olde Wolbers, The Falling Eye', 'Mapping The Studio', 'Next Level. Art, Games & Reality' en 'Rineke Dijkstra - Portretten'.

Ontwikkelde competenties

  • Sterk ontwikkelde communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling en zowel intern als extern.

  • Redactiewerkzaamheden voor het Stedelijk Museum Bulletin, jaarverslagen en persberichten en programmering SMCS op 11.

  • Groot netwerk ontwikkeld, zowel binnen de pers alsmede in de kunstwereld.

  • Organisatorisch sterk, in staat om projecten van begin tot eind te begeleiden en te coördineren.

Vorige
Vorige

2006 - 2008 Foam